Perkara Sensitif

Bentuk tubuh seperti gemuk, kulit gelap, pendek atau kecacatan anggota badan:
Elakkan bergurau menggunakan faktor bentuk tubuh. Bergurau dengan membabitkan faktor tersebut adalah sebagai penghinaan apatah bagi mereka yang berjiwa sensitif..pilihlah perkara lain untuk bergurau.

Tahap pendidikan seperti tidak lulus peperiksaan kerana lemah dalam pelajaran:
Jangan sekali menjadikan isu kegagalan dalam pendidikan sebagai topik dalam gurauan. Hal ini sangat sensitif dan boleh menjatuhkan air muka seseorang. Apatah lagi jika bergurau dihadapan ahli keluarga yang lain seperti adik beradik atau ibu bapa. Lebih memburukkan keadaan jika pendidikan isteri lebih tinggi berbanding suami sebagai topik untuk bergurau, lebih teruk keadaannya.

Hal-hal disiplin seperti buang kerja:
Jika suami pernah dibuang kerja akibat tahap disiplin yg teruk, maka janganlah diungkit lagi keadaan itu. Lupakanlah hal2 lepas dan bina hidup baru. Walaupun dlm keadaan gembira, jangan ungkit lagi isu itu sekali pun untuk bergurau. Anda merosakkan mood untuk bergurau dan mungkin akan timbul suasana tegang dan kemarahan.

Kisah rumah tangga seperti perceraian atau poligami:
Gurauan bertujuan menimbulkan keceriaan melalui isu2 lucu yang mendatangkan gelak tawa. Jika suami atau isteri pernah bercerai sebelum berkahwin dengan anda, usahlah anda ungkit atau jadikan hal itu sebagai satu topik bergurau. Perceraian atau poligami bukanlah isu lucu yang boleh dijadikan bahan ketawa.

Hal dalam kelambu antara anda dan pasangan:
Satu lagi isu sensitif yang tidak boleh dijadikan bahan gurau untuk bergelak ketawa ialah hal dalam kelambu anda dan pasangan. Biarlah anda berdua sahaja yang tahu bagaimana hebat atau lemahnya pasangan anda ketika berasmara. Perkara ini boleh dibawa berbincang tetapi bukan untuk dijadikan bahan bergurau. Tidak salah membincangkan hal dlm kelambu bersama pasangan anda tetapi usahlah sampai dibawa bergurau bersama rakan-rakan..

0 comments: